Masz umówioną wizytę w kancelarii notarialnej, ale nie wiesz, jak się do niej przygotować? Jakie dokumenty należy przynieść do notariusza przy sprzedaży mieszkania lub działki? Co jest potrzebne do załatwienia sprawy spadkowej? Skorzystaj z naszych wskazówek, a wizyta w kancelarii notarialnej przebiegnie zgodnie z Twoim planem.
Co zabrać ze sobą do notariusza?
Wybierając się na wizytę w kancelarii notarialnej, należy przede wszystkim mieć przy sobie dokument potwierdzający tożsamość, np. dowód osobisty lub paszport. Należy również zabrać wszelkie dokumenty dotyczące sprawy, m.in. umowy, akty własności czy też pełnomocnictwa. Przy umawianiu się na spotkanie warto upewnić się, co dokładnie będzie potrzebne, ponieważ przygotowanie wszystkich wymaganych materiałów pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych opóźnień. Sprawdź także, ile kosztuje wizyta u notariusza w wybranej przez Ciebie kancelarii i zabierz ze sobą kartę kredytową lub gotówkę na pokrycie opłat.
Jakie dokumenty są potrzebne w kancelarii notarialnej?
Rodzaj dokumentacji, którą należy przygotować, udając się do kancelarii, tak naprawdę zależy od zakresu wykonywanych czynności notarialnych. Jeśli rozważasz sprzedaż działki dokumenty, jakie koniecznie trzeba przynieść do notariusza, to m.in. akt własności, wypis z księgi wieczystej oraz umowa przedwstępna. W przypadku sprawy spadkowej niezbędne będą akt zgonu i testament. Natomiast przy dokonywaniu czynności prawnych związanych z udzieleniem pełnomocnictwa, przynieś dokumenty upoważniające Cię do działania w imieniu innej osoby. Udając się na wizytę do notariusza, warto również zabrać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, zwłaszcza jeśli zamierzasz sprzedać mieszkanie lub inną nieruchomość. Należy wziąć pod uwagę, że każda sprawa jest inna, więc dobrym rozwiązaniem wydaje się skontaktowanie się ze specjalistą w godzinach pracy kancelarii notarialnej w celu upewnienia się, jakie jeszcze dokumenty mogą być wymagane.
Jak się przygotować do spotkania z notariuszem?
Chcesz, aby spotkanie z notariuszem przebiegło sprawnie? Pamiętaj o zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na temat sprawy, którą chcesz załatwić, żeby móc jasno i precyzyjnie przedstawić swoją sytuację. Notariusz czasem przesyła projekt aktu notarialnego do wglądu, co pozwala na wprowadzenie ewentualnych poprawek przed spotkaniem. Przygotuj też listę pytań do zadania prawnikowi, a dzięki temu nie zapomnisz o żadnej ważnej kwestii. Jeśli nie jesteś pewien, ile trwa wizyta u notariusza, zadbaj o to, aby pojawić się punktualnie na spotkaniu, ponieważ prawnicy często mają napięty harmonogram. Omówienie wszystkich istotnych kwestii zwykle zajmuje specjaliście ok. 2 godzin, a w przypadku mniej skomplikowanych spraw nawet 30 minut.
Skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów i zapoznanie się z informacjami dotyczącymi sprawy może w naszym odczuciu znacznie skrócić czas potrzebny na jej sfinalizowanie. Znasz kogoś, kto potrzebuje pomocy notariusza? Koniecznie podziel się z nim tym artykułem.